25 Temmuz 2014 Cuma

Gazeteciliğe talep tahminlerden yüksekmiş


94 basın meslek kuruluşunca oluşturulan GÖP, 2013'ten beri Basın Özgürlüğü İçin Mücadele Günü olarak kutlanan 24 Temmuz Gazeteciler ve Basın Bayramı'nda "Diren Gazetecilik" başlıklı bir sosyal medya kampanyası düzenledi. Amaç, belirlenen etiketlerin kitlelerce paylaşımını sağlayarak basın özgürlüğü konusunda bir tartışma başlatmak, sonuçta toplumda farkındalığı artırmaktı.

Özellikle 11:00 - 11:30 saatleri arasında #direngazetecilik , #basınözgürolsaydı ve #gazetecilergünü etiketleri Twitter'da paylaşılarak, Türkiye'deki basın ve ifade özgürlüğü sorununa dikkat çekildi. Onlarca ünlü gazeteci ve sanatçı eyleme katıldı. Hem iktidar, hem de muhalefet milletvekillerinden bu etiketleri paylaşan isimler oldu.

Starmetre.com'a göre #basınözgürolsaydı etiketiyle 29,209 kişi, 147,012 orijinal tweet attı, bunlar ayrıca 122,822 kez retweet edildi. 11:10'da Türkiye'de "TT" (trending topic - moda haline gelen konu) oldu, birinciliğe kadar yükseldi ve 21:34'e kadar gündem listesinde kaldı. Dünyada da 11:35'te TT oldu, 14:29'a kadar listede kaldı ve ikinciliğe kadar yükseldi.

#direngazetecilik etiketiyle 9,552 kişi, 28,975 tweet attı, bunlar ayrıca 26,079 kişi tarafından retweet edildi. 11:46'da Türkiye'de TT oldu, birinciliğe kadar yükseldi ve 14:37'ye kadar gündem listesinde kaldı. Dünyada ise 11:51'de TT oldu ve dördüncülüğe kadar yükseldi.

Hashtags.org'a göre, #basınözgürolsaydı pik yaptığı saatte retweetler hariç 23.300 kez paylaşıldıktan sonra düşüşe geçti, ama akşam üstü tekrar 22 bini aştı. #direngazetecilik ise pik saatinde retweet hariç 9.400 kez paylaşıldı.

Deloitte, Volkswagen, Adecco gibi saygın müşterilere sahip TalkWalker'a göre #basınözgürolsaydı etiketi 60.7 milyonu 24 Temmuz 11:00-12:00 saatleri arasında olmak üzere toplam 210.5 milyon potansiyel kullanıcıya ulaştı. Bu kullanıcıların 130 milyonu Twitter'dan, gerisi haber sitelerinden... 

#direngazetecilik etiketi 60 milyon 400 bini 11:00-12:00 saatleri arasında olmak üzere 136.9 milyon potansiyel kullanıcıya ulaştı. Bu kullanıcıların 64.3 milyonu Twitter'dan, gerisi haber sitelerinden...

Potansiyel kullanıcı, tekil kullanıcıdan farklı bir şey. Brüt bir tahminden ibaret. Yani bir kullanıcının, etiketin geçtiği bir tweet'i veya haberi her görme potansiyeli her oluştuğunda, o kullanıcı bir kez daha sayılıyor.

Yukarıdaki ham sayılarda bir sadeleştirme daha yapmamız gerekiyor. Çünkü bu sayılar, kimisi sadece daha fazla takipçi kazanabilmek, kimisi bir ürün satmak, kimisi de ilgisiz bir konuda mesela siyasi propaganda yapmak için bu "moda" etiketleri kullanan "trolleri" de içeriyor.

Gonzo Insight şirketi, Zete.com için yaptığı ölçümlerde bu "troll" tweetlerini ayıkladı. Böylece, 24 Temmuz 2014, saat 22.30 itibarıyla şu net sonuçlar ortaya çıktı:

#basınözgürolsaydı 26.643 tweet, 16.104 kullanıcı
#direngazetecilik 10.201 tweet, 6.965 kullanıcı
#basınbayramı 2.983 tweet, 2.779 kullanıcı

Bütün veriler karşılaştırıldığında dün yaklaşık 40 bin Twitter kullanıcısının aktif biçimde iki etiketi kullandığı söylenebilir. Aktif olarak kampanyayı kullanmasa da, Twitter ve haber sitelerinde görüp eylemden haberdar olanların sayısı ise milyonlarla ifade edilebilir.

GÖP dönem başkanlığını yürüten Basın Enstitüsü Derneği, 24 Temmuz eyleminin hikayesini anlatan tweet'leri derleyip yakında direngazetecilik.org adresinde yayınlayacak.

Şimdilik, en çok paylaşılan tweet'lerden birini not etmekle yetinelim. Gazeteci Ulaş Gürşat'ın, 1300'ü aşkın kez retweet edilen mesajı şöyleydi:

"Yayın yasağı olan konular;
1- 17 Aralık
2- Uludere
3- Reyhanlı
4- IŞİD
5- MİT'in tırları
6- Böcek
7- Soma  #direngazetecilik #basınbayramı"


Tüm bunlar, Türkiye'de habere talebin ve basın özgürlüğü bilincinin tahminlerin ötesinde olduğunu gösteriyor.

Böyle bir kamuoyu söz konusuyken, sosyal medyanın yükselişi süreci, bilginin serbest dolaşımını engellemeye çalışan herkesin işini giderek zorlaştırıyor.

Bu süreç, köklü medya kuruluşlarını da, daha hızlı, daha derin ve daha yenilikçi yöntemlerle habercilik yapmaya teşvik ediyor. Bunu başarabilenler için gazetecilik ölmüyor, aksine en verimli çağına giriyor.


Türkiye'de hem demokrasi, hem de medyanın geleceği için olumlu olan bu resim, GÖP'ün "Diren Gazetecilik" kampanyasıyla iyice netleşti.